Oversikt temahefter Åpne i stort vindu 10. Oskar Braatens UlvehiI videste forstand er all diktning selvbiografi, hvor det personlig opplevde blir fortolket og omskapt i den kunstneriske prosess. Få norske diktere er så tett og direkte bundet til sin barndoms og ungdoms miljø og mennesker som Oskar Braaten. Dette ser vi særlig godt i hans mesterroman "Ulvehiet", som kom i 1919. Året etter skrev han en fortsettelse, "Matilde", som var mye svakere rent litterært. I 1933 ble de to bøkene utgitt i ett bind, og Braaten foretok vesentlige forbedringer, særlig når det gjaldt "Matilde".
Oskar Braaten utenfor sitt fødested, Sandakerveien 12.
Oskar Braaten ble født 25.11.1881 i Sandakervn. 12. Det vesle trehuset er dessverre revet. Braaten var forresten et etternavn han tok som voksen, etter morens fødested i Ullensaker. Opprinnelig het han Hansen, etter faren, Hans Oskar Haakensen. Det var i parantes bemerket ikke uvanlig blant arbeidsfolk å gi ungene sine kongelige navn, som Oskar. Proletarforfatteren Vilhelm Moberg forteller i "Utvandrerne" at slike navn ble ansett for å være lykkebringende.
Holstgate 2 på Sagene, før utbedringen. Denne leiegården spiller en sentral rolle i mye av Braatens forfatterskap; selv kalte han den for "Hjemmet", og i sin diktning "Borgen", "Slottet" og "Dronninga". De tre flyttet derfra i 1899, slik at hele Oskar Braatens barndom og ungdom er bundet til et lite område i Sandakerveien.
Oskar Braaten som konfirmant Om flyttingen i 1887 forteller Braaten i "Fra mine gutteår på Sagene", jfr. begynnelsen av kapittel I i "Ulvehiet". "Men da vogna svingte inn gjennom porten til "Hjemmet", var jeg ikke så kry lenger. Det yrte av unger i gården. De flokket seg om vogna, de kløv opp på lasset eller hang seg bakpå, en jentunge kom og ville se på leamannen min. Da snudde jeg meg mot vennene mine som stod igjen ute på fortauet og glodde langt etter meg, jeg ville rømme ut til dem, men da kom det gudskjelov et menneske i porten. Det var a mamma".
Hvis vi i dag går på opp på Sagene og ser på Holstsgt. 2, oppdager vi raskt at dette ikke kan være den fysiske modellen til "Ulvehiet". Gården ligger bare mot gata og har ingen bakgårdsbygning. Noe av poenget i romanen ligger også i å vise klasseforskjellen mellom forgård (mot gata) og bakgården.
"Da disse bøkene første gang ble utsendt, mente kritikken, og kanskje publikum også, at det var "Gråbeingårdene" jeg hadde henlagt handlingen til. Navnet "Ulvehiet" skulle jo også tyde på det. Jeg finner det riktigst å opplyse om at jeg bare har fått ideen til navnet fra Gråbeingårdene. Går man meg nærmere inn på livet og tvinger meg til bekjennelse, får jeg i sannhetens navn tilstå at mitt "Ulvehi" ligger på Grønland et sted. I Urtegaten, om man endelig skal vite det. Men nummeret kan det nå være det samme med". Nå skal det ikke mye innsikt til for å finne modellen til "Ulvehiet" i Urtegata, hvis vi følger Braatens egen beskrivelse fra boka: "Ulvehiet" er de største kasernene i denne delen av byen. og de eldste. Og de styggeste, sier de som bor i gårdene kringom. Forgården ligger grå og trist og skummel mot gata. Fasaden er ikke hvitkalket som på de andre gårdene, de nakne mursteinene har mistet sin røde farve, de har suget til seg for meget av væte og røk og tåke, sot og støv har trengt seg inn i dem, de er blitt svarte. Forgården og bakgården er like veldige, like rike på mennesker. Mellom bygningene ligger et smalt gårdsrom (....)".
Den eneste leiekasernen i Urtegata som har mursteinfasade, er nummer 36, som fortsatt står. Braaten sier at navnet "Ulvehiet" er lån fra "Gråbeingårdene", et svært boligkompleks på hjørnet av Tøyengata og Jens Bjelkes gate. Men navnet kunne like gjerne vært tatt fra Urtegata 36. Begge gårdskompleksene er oppført av byggmester Ole Olsen i 1880-90-årene, og sønnen, som overtok forvaltningen av dem, gikk under navnet "Gråbein-Olsen". Hvorfor han fikk dette selsomme navnet, strides de lærde om: noen sier han kom fra Gråbeinsletta på Sagene, andre at han gikk med gråbeinpels, noen igjen knytter det til at han skulle være så gjerrig at han bare ga arbeiderne sine gråbeinsild å ete.
"Det blåser sterkere og sterkere, et tungt drønn smeller så Jonny kvekker og reiser seg på albuen. - Det var porten som blåste igjen ! tenker Jonny. Det var lokket til likkista mi som smalt i ! Jeg kommer aldri ut av Ulvehiet !" Jonnys drift bort fra arbeiderklassen gir seg uttrykk i ønsket om å flytte til den fine nabogården, nr. 24. Det er i virkeligheten Tøyengt. 48, på hjørnet av Urtegata og den står fortsatt. Gamle folk fra strøket jeg har snakket med, har fortalt at nettopp denne ble kalt for "sossegården". Oskar Braaten "maskerte" den ved å dele dens nummer med 2. En annen gård i området, Heimdalsgt. 26, er modell for Rudolf Nilsens berømte dikt "Nr. 13". Her gjorde altså Nilsen det samme som Braaten. Men også Gunhildes hus finner vi i nærheten, Urtegata 50, øst for Tøyengata. Opprinnelig er det hovedhuset til en gartnerløkke fra 1820. Før strøket begynte å bli bymessig bebygd i 1870-årene, var området dominert av gartnere, som solgte sine produkter til byen. Urtegata har navn etter denne virksomheten. Huset ble restaurert i 1980-årene, uten noe særlig vellykket resultat.
"Gunhildes hus", Urtegt. 50, fotografert i
Den familietypen som dominerer i Oskar Braatens litterære produksjon, er enslig mor/barn, som Jonny og moren i "Ulvehiet". Braaten var opptatt av den ugifte morens situasjon, slik som f.eks. i skuespillet "Ungen". Også dette er basert på det selvopplevde. En pussighet er at Braaten gir Jonny det samme etternavnet som han selv brukte som barn og ungdom, nemlig Hansen. Og Oskar Braatens mor var i den samme situasjonen som Jonnys: ugift mor.
|